COOKIE BELEID
Cookies zijn noodzakelijk voor het optimaliseren van onze website. Het helpt ons om algemene gebruiksstatistieken vast te leggen, en het opslaan van andere informatie waardoor wij onderdelen zoals de vergelijkfunctie kunnen aanbieden. Deze cookies slaan geen identificeerbare persoonlijke informatie op. U vindt meer informatie over onze cookies op de Privacy Beleidspagina

27-9-2019

Robots die Ford auto's helpen te produceren

Meer dan 100 jaar geleden produceerde Henry Ford de eerste auto's van de baanbrekende assemblagelijn. Dit zorgde er voor dat auto’s betaalbaar warden voor iedereen en niet alleen voor de rijkste 2%.

Nu ontwikkeld Ford Motor Company zich op nieuw terrein wat betreft de manier waarop medewerkers en robots samenwerken om auto's te produceren. Zo werken er nu ook robots en co-bots full-time of als proefproject wereldwijd in de fabrieken van Ford. Deze robots en co-bots worden ingezet voor diverse werkzaamheden.

Van het maken van een kop koffie, positioneren van zware gereedschap of het verplaatsen van onderdelen op de werkvloer. Mens wordt steeds vaker bijgestaan door robots zoals te zien in deze video:

De robots zijn één meter hoog en ze werken nauw samen met productiemedewerkers op twee werkstations. Medewerkers hoeven geen zware schokdemper en montagegereedschap meer te hanteren, maar kunnen in plaats daarvan de robot gebruiken om de schokdemper op te tillen en deze automatisch in de wielkast te plaatsen voordat ze op een knop drukken om de montage te voltooien.

De proef in de assemblagefabriek van Ford in Keulen maakt deel uit van het onderzoek van het bedrijf naar Industrie 4.0, een term die is bedacht om een vierde industriële revolutie te beschrijven, waarbij automatisering, gegevensuitwisseling en productietechnologieën centraal staan.

Ford vroeg meer dan 1000 productiemedewerkers om terugkoppeling bij het inventariseren van taken waarvoor de nieuwe robots het meest geschikt zouden zijn. Maar als je denkt dat robots alleen ingezet kunnen worden voor het zware werk heb je het mis.

De co-bots zijn uitgerust met hightech sensoren en als er een arm of zelfs maar een vinger in de weg zit, worden ze meteen stopgezet om de veiligheid van medewerkers te garanderen. Dit robotprogramma is binnen twee jaar ontwikkeld, in nauwe samenwerking met de Duitse robotfabrikant KUKA Roboter GmbH.

Ford heeft nu voor het eerst een team samenwerkende robots (cobots) ingezet die met de technici in Keulen zorgen voor een perfecte afwerking van elke Ford Fiesta die van de band rolt. De zes cobots werken een gechoreografeerd proces af om de hele carrosserie in 35 seconden glad te schuren. Het initiatief vervangt geen werknemers, maar stelt operators in staat zich te concentreren op complexere taken en de belasting te vermijden die gepaard gaat met het uitvoeren van herhalende taken.

Elke cobot is een UR10 van Universal Robots, de meest verkochte cobot ter wereld. Op de spuiterij van Ford zijn deze cobots uitgerust met een in 3D uitgeprint, zachte, flexibele laag tussen de robotarm en het schuurpapier. Dankzij deze laag kan de cobot met dezelfde precisie en gevoel werken als een menselijke hand zoals te zien is in deze video:

Met de komst van zelfrijdende auto’s is het dan ook geen vreemd idee dat er ook zelfrijdende robots getest worden bij Ford. Deze zelfrijdende robot heeft als bijnaam Survival, vanwege zijn vermogen om zich aan te passen aan de omgeving en dat door deze robot, de veiligheid op de werkvloer bevorderd wordt. Deze zelfrijdende robot brengt onderdelen rond in een van de fabrieken van Ford en ontwijkt daarbij onvoorziene objecten. Hij ziet en past zijn route aan als er iets in de weg staat en stopt, als nodig.

De robot is volledig ontwikkelt door Ford-technici en het is de eerste van dit type die wordt gebruikt in een Europese fabriek van het bedrijf. De zelfrijdende robot maakt gebruik van LiDAR-technologie (Light Detection and Ranging) om zijn omgeving in beeld te brengen. Die technologie wordt ook toegepast in prototypen van automatische voertuigen van Ford.

Ford gebruikt robots niet alleen bij de productie van een auto, maar ook bij het ontwerpen en testen van de autostoel. Ford heeft hiervoor een robot ontwikkeld met de bijnaam “Robutt”. Deze robot is gemaakt en geprogrammeerd om het achterwerk van het menselijk lichaam na te bootsen. Specifiek bij het zitten in en opstaan uit de autostoelen. Zoals te zien is in de volgende video:

Ford onderzoekt verdere toepassing van de cobots voor de fabrieken in Valencia en Craiova. Om het werk en rijden veiliger en comfortabeler te maken.

Wil jij meer weten over hoe Ford rijden voor meer comfort zorgt? Neem dan contact op met jouw plaatselijke dealer of boek een proefrit en ervaar het zelf.

Neem contact op




Nieuws